Arriva

Náš rok 2023: První autobusy bez zrcátek, první elektrické vlaky, první palubní časopis

Podívejte se na 23 zajímavých čísel roku 2023.

Statistika nuda je, zpívá se v jedné písničce ze známé pohádky. V závěru roku je dobré se za těmi 365 dny ohlédnout, a i když vás nechceme statistikou nudit, přeci jen nabízíme pár zajímavých čísel, která nás rokem 2023 provedla.

Nový rok u nás začal vylepováním nového jízdního řádu. V MHD Trutnov vznikla sedmá linka, která propojila město s jeho okrajovými částmi Bojiště a Nové Dvory, kde byly vystavěny tři nové zastávky. S novým rokem jsme rozjeli novou linku v Plzeňském kraji. Nebyla ledajaká, byla to už třetí přeshraniční linka a navíc zimní. Propojila Klatovy, Gerlovu Huť, Železnou Rudu a německý Großer Arber s lanovkou na Velký Javor.

Další zajímavou novoroční novinku využili cestující v MHD Přerov. Kromě polohy jednotlivých autobusů v naší online mapě jsme na zastávky přidali možnost zjistit polohu autobusů i pomocí vylepených QR kódů. Po načtení se cestujícím zobrazí odjezdová tabule spojů, které ze zastávky odjíždí.

Závěr prvního měsíce roku 2023 byl u nás slavnostní. Sedm našich řidičů získalo prestižní profesní ocenění od Mezinárodní unie silniční dopravy. Takto oceněný řidič musí držet volant v rukách alespoň 20 let a ujet bez závažných nehod a přestupků milion kilometrů. To nám udělalo velkou radost a oceněným taktéž.

Začátek února byl ve znamení ojedinělého autobusu v našich barvách. K osmi autobusům značky SOR, které zajišťují dopravu cestujících na linkách MHD Chrudim, se přidal autobus ŠKODA MD9 LE E6 a zařadil se mezi ty menší v naší flotile a ještě mezi ty, kterých bylo vyrobeno opravdu jen pár.

V polovině března k nám zavítala návštěva českých a německých studentů, kteří si v novojičínském depu prohlédli elektrobusy, nakoukli jim pod kapotu a dostali odpovědi na řadu zvídavých dotazů o tom, jak vlastně elektrobusy ve veřejné dopravě fungují, jakou životnost a kapacitu má jejich baterie a co děláme, když dojde k výpadku dodávek elektřiny.

Jarní měsíc duben jsme uvítali posílením provozu linky 602 v MHD Kladno a přímými spoji mezi Švermovem a Kročehlavy. Do světa milovníků dopravy jsme „rovnýma nohama“ vypustili kolegyni Lenku, která s úsměvem i kontroverzí začala točit videa Ze života průvodčí. S humorem představuje na sociálních sítí zákulisí našich vlaků, zaměřila se i na nešvary, s nimiž se jako průvodčí setkává a předává i tipy na výlety. A ještě než přišel láskyplný květen, stihli jsme do chrudimské MHD nasadit elektrobus. Nebyl nový, dřív jezdil v Krnově, ale prošel omlazovací kúrou a s městem jsme díky jeho zprovoznění začali sbírat zkušenosti s elektrickým vozem, kvůli kterému jsme nechali vybudovat v našem zázemí i nabíječku.

Květen bývá v básničkách spojen s láskou a jednu takovou formu lásky si užili všichni milovníci veřejné dopravy. Na dnech PID v Letňanech jsme zblízka ukázali nejen průřez naší nejmodernější pražskou flotilou, ale přivezli jsme sem i našeho úžasného a s láskou opečovávaného veterána – Karosu ŠD Tourist.

Na začátku května jsme s Plzeňským krajem podepsali smlouvu na zajištění provozu železniční linky P1 Pňovany – Plzeň – Horažďovice předměstí a začali jsme s přípravou převzetí devíti dvouvozových elektrických jednotek od Českých drah. Vlaky byly pořízeny s evropskou dotací a její podmínkou byla otevřená soutěž na jejich provozovatele. Před námi tak byla výzva, jakou zatím nikdo v republice nepodstoupil – převod vlaků z jednoho dopravce na druhého.

Poslední měsíc před prázdninami jsme odstartovali dnem otevřených dveří v našem čáslavském depu a návštěvníky jsme v krásný slunečný den svezli naleštěnými historickými krasavci RTO a ŠL11. Tyto historické stroje jsme nasadili i na zvláštní linku MHD, která vyjela během Dnů města Chotěboře. I přes svůj zasloužilý věk to zvládly na jedničku s hvězdičkou. A v zástupech zájemců jsme zaslechli řadu vzpomínek: „Tím jsme jezdili k babičce do Zbraslavic. Červený jezdil po městě a modrý na vesnice. Tím jsem jezdil do školy, to byly časy!“ A ještě než se rozdalo vysvědčení a děti vyběhly vstříc prázdninám, podepsali jsme další smlouvu na provoz vlaků. Naše modernizované vlaky Stadler GTW 2/6, které už jezdí ve Zlínském kraji, se rozjedou v prosinci 2024 na třech linkách na jižní Moravě. Všech 13 jednotek bude mít náš informační systém s jedním z největších vnitřních panelů, které se ve vlacích v naší republice vyskytují a díky modernizaci budou mít i víc místa pro kočárky nebo kola.

V létě se řada z nás vydává na dlouhé cesty, abychom si odpočinuli u moře nebo v přírodě. A na dlouhou cestu do Olomouce se na setkání legendárních elektrických lokomotiv řady E 499.0, kterým se přezdívá Bobiny, vydala i naše 66letá kráska z této řady krásných strojů, aby tady pózovala fotografům i očím všech návštěvníků. Ke konci prázdnin nám naopak udělaly radost naše nejmladší přírůstky. Jimi se staly luxusní autobusy značky Scania pro linky Arriva Expressů. Jako první v republice nemají tyto komfortní autobusy zpětná zrcátka klasická, ale digitální. Řidičům se hned zalíbila, protože díky nim vidí i na místa, která byla pro jejich oči nedostupná.

Podzim bývá časem plískanic a šedivé oblohy, i když letos to neplatilo a byl slunečný a barevný. Stejně tak pestré bylo i první číslo našeho časopisu pro cestují ARR VIA. A proč zrovna ARR VIA? Název odkazuje na jméno naší společnosti a na cestování a chuť poznávat nová místa. K přečtení je nejen na palubě našich vlaků a Arriva Expressů během jízdy, ale třeba také v on-line verzi v telefonu nebo tabletu. Náš nový palubní časopis ještě voněl tiskárnou, když se k němu přidala další zajímavá vůně, vůně nového autobusu, které se v Arrivě nemůžeme nabažit. A nebyl to autobus ledajaký, ale nový elektrobus značky SOR pro kyvadlovou dopravu od metra na pražskou Brumlovku. Stal se tak už 34. elektrobusem v naší flotile.

Psal se 18. říjen a novým majitelem skupiny Arriva napříč Evropou se stala společnost I Squared. Nový vlastník se zavázal poskytnout naší společnosti dlouhodobý kapitál na investice do rozvoje a zlepšování služeb.

Dva předposlední měsíce v roce u nás plynou vždy rychleji, než čekáme, protože máme plné ruce práce s přípravou nových jízdních řádů. Letošní „dopravácký silvestr“ přinesl začlenění našich červených autobusů MHD Příbram do systému Pražské integrované dopravy a mosteckým Arriva Expressem jsme přiblížili cestující do lokality pražského letiště. Na železnici se mezi sledované změny zařadilo převzetí a nákup devíti elektrických jednotek od Českých drah pro zajištění provozu linky P1 v Plzeňském kraji. Byla to velký výzva, protože vlaky si mezi sebou ještě žádní dopravci v republice nepřeváděli. Zvládli jsme to a všem za to patří velké díky.

Kdybychom si na papírek psali naše nákupy autobusů a na konci roku čísla potrhli a sečetli, vyšlo by nám 109 nových autobusů napříč značkami, a to do všech provozů. Nakoupili jsme 60 nových autobusů IVECO Crossway pro provoz ve středních Čechách, 19 vozů stejné značky zamířilo do Olomouckého kraje a na Vysočinu a v účtech je také devět Scanií bez konvenčních zpětných zrcátek pro naše Arriva Expressy.

Poslední den v roce je pro nás i dnem loučení. Po dlouhých letech končíme s provozováním MHD Teplice. Při zpětném ohlédnutí si vždy vybavíte to hezké a byly to dobré roky. Děkujeme celé naší dopravácké rodině, která tady každý den vstávala nebo chodila pozdě spát, aby se lidé v Teplicích dostali tam, kam potřebovali.

To je naše ohlédnutí za rokem 2023. Je čas jít dál. Vstříc roku novému.

Rok 2023 v 23 číslech

  • 750 000 000 - tolik korun jsme investovali do obnovy vozového parku,
  • 101 114 000 - tolik kilometrů ujely naše autobusy,
  • 24 500 000 - tolik litrů nafty jsme natankovali,
  • 7 500 000 - tolik kilometrů ujely naše vlaky,
  • 5 462 000 - tolik jsme vypravili autobusových spojů,
  • 34 470 - tolik laiků jsme dostali na TikToku,
  • 17 348 - tolik dotazů a požadavků vyřídilo naše zákaznické centrum,
  • 10 000 - tolik kusů prvního vydání časopisu ARR VIA jsme nechali vytisknout,
  • 10 000 - tolik kusů čokolády jsme rozdali při Mezinárodním dni žen,
  • 5 200 - tolik metrů čtverečních folie jsme použili při polepu autobusů do barev PID,
  • 3 607 - tolik kotoučků pro tisk jízdenek jsme spotřebovali na Mladoboleslavsku,
  • 2 670 - tolik máme řidiček a řidičů,
  • 1 759 - tolik máme autobusů,
  • 912 - tolik linek provozujeme napříč celou republikou,
  • 610 - tolik zaměstnanců má naše vlaková část,
  • 567 - tolik sedaček má našich devět nových Scanií s digitálními zrcátky,
  • 101 - tolik máme vlaků,
  • ?? - tolik nových autobusů jsme nakoupili (uhodněte v naší soutěži na Facebooku),
  • 73 - tolik našich prodejních míst můžete využívat,
  • 35 - tolik autobusových dep máme napříč republikou,
  • 34 - tolik elektrobusů je v naší flotile,
  • 25 - tolik zastávek má naše vlaková linka P1 v Plzeňském kraji,
  • 19 - tolik linek MHD Příbram s písmenem zaniklo a přerodilo se do systému PID.

Nastavení cookies:Aby web fungoval, jak má

Chceme, aby pro vás bylo procházení webu co nejpříjemnější. Proto používáme soubory cookies, které ho pomáhají neustále rozvíjet a zlepšovat. Navíc nám a našim partnerům umožňují zobrazovat relevantní obsah jen pro vás. Ke zpracování některých cookies potřebujeme váš souhlas, který nám dáte kliknutím na „Povolit všechny cookies“. Nastavení si můžete kdykoliv upravit. Poskytnuté informace jsou v bezpečí a nedostane se k nim, kdo nemá. Více najdete na stránce Informace o cookies.